Welcome to Thailand! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Benjamin & Marije - WaarBenJij.nu Welcome to Thailand! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Benjamin & Marije - WaarBenJij.nu

Welcome to Thailand!

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin & Marije

04 September 2014 | Thailand, Phuket

Door Benjamin:

Vrijdag 29 augustus is het dan zo ver. We gaan onze reis starten naar Thailand.
Een beetje spannend is het allemaal wel, omdat we voor het eerst met Tirza een dergelijke reis gaan maken.
Is het niet benauwd? Regenseizoen? Muggen? Lang vliegen? Hygiene? Allemaal vragen waar we de laatste weken over nadachten.

We zijn vrijdag om 14:15 vanaf Amsterdam naar Bangkok gevlogen, boven Woerden heeft Peter nog even een foto gemaakt van ons vliegtuig en hebben we onze reis voortgezet. Eigenlijk kunnen we over de vliegreis vrij kort zijn, het ging heel goed met Tirza. Ze heeft denk 7 a 8 van de 12 geslapen in het bedje wat voor ons hing.

In de ochtend komen we aan in Bangkok in ons vooraf geboekte hotel. Al snel staat er een kring van Thaise werknemers van het hotel om de kinderwagen en worden er foto's gemaakt van Tirza, samen met Tirza etc. Een jongen rijdt een rondje met de buggy door de lobby.... Goed wij konden in ieder geval rustig inchecken.

We zijn hondsmoe (behalve Tirza), We hebben dan namelijk al zo'n 30 uur niet geslapen, maar slapen lijkt geen optie. We besluiten Bangkok te gaan verkennen. Bangkok is groot en heeft veel brede wegen, wat ons soms 10 minuten kost om over te steken zonder kleerscheuren. We lopen door smalle stoepmarktjes. Aan aandacht van meisjes en vrouwen geen gebrek, niet vanwege mijn charmante vertoning achter de buggy, u raadt het al. Vingers wijzen vanaf ver al in de buggy, aah baby, Wow baby zo weet de hele steeg dat we er aan komen. Wat op zich ook wel weer de ruimte biedt om er tussendoor te komen. We bezoeken die dag nog een tempeltje. Mensen hier kopen bloemen, olie en een doek om aan Boeddha te offeren. Aan het eind van de rit knopen ze de gekleurde doek om een beeld. Het nut is mij niet echt duidelijk, maar het oogt als een mooi gebaar.

De volgende dag genieten we van bangkok. We gaan naar het grote paleis en de slapende Boeddha. Veel is van goud en ziet erg mooi uit. Zo nu en dan staat er een plukje mensen om de buggy met samsungs 5s. Er zijn in thailand erg veel foto's van Tirza in omloop, je ontkomt er niet aan. Gevraagd en ongevraagd worden er foto's gemaakt en aaien ze Tirza. Ons geluk is dat we een klamboe om de wagen hebben. Je begrijpt het al dit houdt niet alleen muggen op afstand maar ook aaigrage Thaien. Een enkeling probeert ook nog de klamboe zonder enige vorm van voorzichtigheid weg te trekken voor een betere kwaliteit van de foto. Tirza lijkt het allemaal prima te vinden en mij geeft het ook de gelegenheid om ongeneerd foto's van anderen te maken. Ik vraag mij soms wel af: wat nou als Tirza over 20 jaar in Thailand gaat backpacken en overal levens grote billboards ziet met thaise huggies en haar baby hoofd. Naja never mind.

Op de straten in bangkok worden we meerdere malen aangesproken. Where do you go?
"In the park are demonstrations" en "the palace is closed today", ja daar stinken we natuurlijk niet in he goochem. In onze eerste backpackreis zijn we gruwelijk te grazen genomen in Boekarest en dat blijft een les voor het leven. Deze knullen moeten nu echt met iets beters komen.

Onze laatste avond in bangkok drinken we nog een biertje op de 64e verdieping van een skytower. Wij zijn onder de indruk van de immense grootte van de stad.

Onze volgende bestemming is kanchannaburi bij river kwai, dit doen we met de trein Een rustige en serene plek waar we de drukte van bangkok achter ons kunnen laten. Omdat er in de omgeving veel te doen is en alles ook nog al uit elkaar ligt besluiten we een georganiseerde trip te doen, waarin we in een dag lekker veel kunnen doen. Het absolute hoogtepunt zijn de prachtige erewan watervallen, waar we wat wandelen en zwemmen. Daarna maken we nog een ritje op een olifant, wat vredig begint, maar al snel klettert de regen als een malle naar beneden. De olifant gaat stug door met zijn wandeling, we gaan flinke heuvelpaden naar beneden waar inmiddels een modderstroom van af loopt. Ik zit te denken als die olifant nou uitglijdt...... Naja gelukkig glijden olifanten niet uit. Verder maak ik nog een bamboerafttochtje en bekijken we nog wat historische zaken in de regio. Waaronder de death bridge, als ik de beschrijving lees wordt me al snel duidelijk dat de brug symbool staat voor een hoop onmenselijke gruwelijkheden rondom de 2e wereld oorlog. Zo zijn er bij het bouwen aan die brug alleen al 100.000 arbeiders omgekomen. Toch vreemd dat men dan op de foto gaat met de brug alsof ze met mickey mouse of pluto op de foto gaan.

Verder chillen we nog wat bij het hotel. Bij het hotel kunnen we over het algemeen gewoon rustig eten en ontbijten, niet enkel en alleen door de rustige omgeving en de oerwoudgeluiden, maar vooral omdat Tirza door de bediening tijdens elke maaltijd uit de wagen wordt gehaald en op sleeptouw wordt genomen. Eigenlijk wel prima.

We besluiten om door te reizen naar het zuiden. Dus eerst richting Phuket. We zijn echte overland travellers............. maar ik ga wel met het vliegtuig! Het doet mij denken aan een man die we ooit in oezbekistan tegenkwamen (wp je weet wel dushanbe hu ho ha). Hij was volgens hem zelf een echte overland traveller, maar toen we vertelden dat we met de trein terug naar tashkent gingen (denk iets van 17 uur) verklaarde hij ons voor gek. De wetten veranderen, ook voor ons 15 uur in een bus of 1:10 vliegen...... Ik denk dat we de juiste keuzen hebben gemaakt.

Ik hoop dat er een beetje door heen te komen was. Groeten uit Phuket

• 04 September 2014 - 16:53

Lenneke:

Nou nog een foto!. In Thailand volop foto's van Tirza in omloop, maar oma wil er hier ook eentje zien.

• 04 September 2014 - 20:28

OMA VAN DE POL.:

dag benjamin ,Marije en Tirza natuurlijk.

Wat leuk dat jullie een verslag stuurde ,ik ontdekte het net Wat een eind weg en dat met Tirza.Ik kan het mij indenken dat het spannend was hoe of het zou gaan. Maar zij wilde dus goed slapen in het ,beter dan jullie dus.Het is wel heel anders dan dat je samen bent, een zorg meer.
    Bedankt voor hert verslag en tot ziens, doe er maar kalm mee aan. ,

Goede reis verder . Groeten Oma

• 05 September 2014 - 09:04

Saskia Van Egmond:

Hoi Ben en Marije,leuk jullie verslag uit Thailand.Geniet ervan met de kleine Tirza.

• 10 September 2014 - 21:19

WP:

Haas leuk hoor ik geniet van je verhaal.