De twee grote steden van Marokko - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Benjamin & Marije - WaarBenJij.nu De twee grote steden van Marokko - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Benjamin & Marije - WaarBenJij.nu

De twee grote steden van Marokko

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin & Marije

09 Juni 2010 | Marokko, Rabat

Zondag zijn we heerlijk naar strand geweest. Ik ben wel weggefikt de wind was hard en de zon heet.

Maandag met de bus naar Casablanca. Een lange reis van ongeveer 6 uur. Half 10 zouden we vertrekken, ook deze bus krijgt het weer voor elkaar om een half uur later te gaan. Een directe aanleiding is er niet. Rond half 10 komen er mensen met mandjes met nootjes en reepjes en zakdoekjes de bus in, ook zijn er altijd een aantal die een lied voor Allah zingen. Leuk en positief gedrag, maar niet als je nog halve dag in een bus moet zitten. Wanneer deze mensen de bus uit zijn begint de kaarjescontoleur van de bus buiten hevig ruzie te maken met veel andere mensen. Er wordt veel geschreewd getrokken, maar rake klappen vallen er niet. Dit bustafereel lijkt de standaard want we hebben iets soortgelijks eerder meegemaakt.

Casa is een stad met 3.4 miljoen inwoners en dat geloof je graag als je er rond loopt. Heel veel autos.
Casa en ook Rabat zijn een stuk moderner dan de rest van het land. Ezels hebben zich verwisseld voor SUVs. De hoofddoek voor strakke topjes. De ambachtslieden voor de zakenman. Al met al een stuk moderner. In Casa zien we de tweede grootste moskee van de wereld, na mekka. Het gebouw staat midden in de zee en heeft een omvang van 1 Amsterdam ArenA.

De volgende dag vetrekken we per trein naar Rabat, de hoofdstad van Marokko. Hoewel deze stad de helft kleiner is dan Casa, heeft het veel meer de uitstraling van een echte hoofdstad. Brede boulevards met palmbomen.

Die middag wandelen we heerlijk door de souq richting platform Semafor. Alleen die naam wekte mijn interesse al. Als je op Semafor staat heb je een fantastisch uitzicht over het strand en de oceaan. We lopen door de souq terug. Het is hier heel druk. Marije vraagt of ik de tas nog even check en plots staat het voorvak open. Ze hebben mijn telefoon geript. Gelukkig was het mijn oude nokia, Maar goed je moet wel weer het spul blokkeren en hopen dat die dief niet heeft zitten bellen naar Japan. Het is deze vakantie weer bevestigd, Marokkanen stelen. Ik wil jullie verder geen richting induwen op deze verkiezingsdag, maar het is goed dat je het weet.

Het bier vloeit goed in Rabat en daar maken we dan ook gebruik van. Vanochtend starten we een wandeling. We proberen op het terrein van het paleis van Koning Mohammed 6 te komen. Bij ingang 3 mogen we naar binnen. Onze paspoorten worden hiervoor wel ingenomen. We komen in een soort wijk waar geen vuil ligt, de straten nog nadampen van het nieuwe asfalt en alles goed is. Uiteindelijk zien we het paleis. We mogen tot 20 meter afstand komen van een agent. We proberen niet verder te komen want er kijken mannen met grote geweren ons streng aan. Vanmiddag slapen we. Nu staan Meknes en Fes nog op het programma.

Liefs Ben en Marije

ps voor mensen die mij minder goed kennen, dat van die marokkanen meende ik niet, het zijn lieve mensen.

• 09 Juni 2010 - 17:59

Mamma:

Hallo,

Leuk om jullie berichtjes te lezen, wel een belevenis hoor zo'n vakantie! Lastig van die telefoon!Geniet nog van jullie verdere vakantie!
    liefs Mamma

• 09 Juni 2010 - 18:02

Mark:

Oi oi oi...'marokkanen stelen', Benjamin Cornelis, tis maar goed dat je dat ps-je er nog even tegenaan gooit.:P

• 09 Juni 2010 - 19:14

Thijs: